Generelle og tekniske oplysninger
Materialer
Primært bruger vi SG-jern eller gråjern til brønddæksler og nedløbsriste.
• Gråjern og beton har meget lignende materiale egenskaber med hensyn til varmeudvidelse og duktilitet.
• Hverken materiale påvirkes ved at bryde forlængelse
• Bøjningsstyrke er forbedret ved hjælp af beton i presset området og støbejern i trækkraft området.
Dette giver brugeren en høj grad af stabilitet og lang levetid.
Gråjern
Støbejern med grafitflager
Dette gennemprøvede og pålidelige materiale, som har været brugt i århundreder,
er stadig en af nutidens mest producerede støbejern typer. Dens kulstof udskilles
som grafitflager. Den har styrke svarende til aluminiumslegeringer, men er sprød.
Dens velkendte fordele, såsom mere eller mindre ubegrænset støbningspotentiale,
udtalt stabilitet og fremragende vibrationsdæmpning gør det til en meget attraktiv
mulighed i forhold til dyrere, premium typer såsom SG-jern, udglødet støbejern,
støbestål, støbt aluminium og bearbejdede dele.

Støbejern med grafitlager.
Styrke 100-300N/mm² Brudstyrke <1%
SG -jern
Støbejern med kuglegrafit
Denne nyere støbejernstype har langt højere stivhed og ekspansionsværdier end
gråjern. Men dens formning og arbejdsvilkår svarer til gråjern. Her er grafitten koncentreret
i kugleformede grupper. Materialet har egenskaber (styrke og duktilitet)
som stål. Men væsentlig lettere at støbe end stål. SG-jernets elasticitet er langt
større end gråjern. Takket være sin stivhed, det er egnet til dele, der udsættes for
påvirkning, herunder sikkerhedsdele i bilindustrien og bygning af motorer, samt til
lette, tynde vægkonstruktioner. Det er et reelt alternativ til støbt stål og aluminiumsgods
og bearbejdede dele.

Støbejern med kuglegrafit.
Styrke 500-1000N/mm² Brudstyrke 2-15%
Naturlig finish støbejern
Overflade oxidering af støbejern (grafit / Perlite dannelse) gør det modstandsdygtigt mod materialer, der forekommer
i trafikområder, såsom tøsalte. Forskere har vist, at ekstra overfladebeskyttelse er unødvendig. Så man
skal ikke bekymre sig om “rusten” overflade. Dette er blot mængde af jernstøv fra fremstillingsprocessen, som
ikke har nogen negativ indflydelse på kvaliteten eller funktion.
“HYDROprene” indlæg
“HYDROprene” indlæg er et meget slidstærk og elastisk indlæg, der er anbragt mellem dækslet og rammen til at
absorbere støj.